PPC Nedir? Ödemeli Reklamcılık Rehberi 2019

PPC, internette varlık gösteren işletmelerin hedef kitlelerine ulaşmasını sağlayan en önemli online pazarlama kanallarından birisidir. Özellikle dijitalde yeni varlık göstermeye başlamış, daha yeni websitesini hayata geçirmiş bir işletmeyseniz PPC reklamları, sizin için bir tık daha önemli olabilir. Çünkü diğer online pazarlama kanallarına göre PPC reklamları daha hızlı aksiyon alma imkanı sağlayabilir.
Herkes ürün veya hizmetleriyle ilgili Google’da yapılan aramalarda organik olarak üst sıralarda çıkmak ister. Kabul edelim ki bu uzun zaman alan ve öngörülemeyen bir süreçtir. Ancak PPC reklamlarını kullanarak websitenize hızlı bir şekilde trafik çekmeye başlayabilirsiniz.
Yazı İçeriği

PPC Nedir? (Pay Per Click)

Türkçe’de Tıklama Başına Ödeme anlamına gelen PPC, (Pay Per Click) reklam verenlerin, reklamlarına tıklamaları sonucu maliyetlendirildiği bir online pazarlama modelidir. PPC reklamları sadece Google reklamları demek değildir. Sosyal medyada veya başka platformlarda verdiğiniz reklamları da bu başlık altında toplayabilirsiniz.
Ayrıca PPC reklamları kavramını, PPC reklamcılık modelini sadece CPC(tıklama başına ödeme) reklamları ile sınırlandırmak doğru olmayabilir. PPC kavramını, daha geniş bir kavram olarak nitelendirebiliriz. Örneğin, Google veya Sosyal Medya’da oluşturduğunuz reklam kampanyalarında, CPA (cost per action) veya CPM (cost per Mille) veya CPC (tıklama başına ödeme) modeliyle de reklam verebilirsiniz. Ancak bunun çatısında bir ödemeli reklamcılık sistemi vardır. Dolayısı ile PPC reklamları kavramını daha geniş düşünüp, Ödemeli Reklamcılık olarakta nitelendirmek daha doğru olabilir.

PPC Reklamları Nasıl Çalışır?

Ödemeli reklamcılık, farklı platformları içine alan geniş bir kavram demiştik. En önemliler arasında arama motoru reklamcılığı ve sosyal medya reklamlarını gösterebiliriz.
Ödemeli reklamcılıkta 3 temel ana etken vardır diyebiliriz. Bunlar, reklam verenler, reklam yayın ağı veya aracılar (Google Ads, Facebook v.b) ve yayıncılar. Kısacası, reklam verenler seçtiği ağda belirli hedeflemeler yaparak ağın kullanıcılarını hedefler ve bu yayıncılara ödeme yaparlar. Maliyetlendirmeler belirlenmiş teklif stratejilerine göre değişiklik gösterebilir. Bunlar arasında en çok kullanılanlar şöyledir;

CPC (Cost per Click) Tıklama Başına Ödeme

Özellikle Google arama ağında yaygın olan bu teklif verme çeşidinde reklam verenler gerçekleşen her bir reklam tıklaması için yayıncıya ödeme yaparlar. Örneğin, Google arama motorunda yapılan bir sorgu karşısında çıkan reklamın gösterilmesi reklam veren için herhangi bir maliyet oluşturmaz. Sadece bu reklamı gören ve tıklayan kullanıcılar için maliyetlendirme gerçekleşir. CPC modeli PPC reklamlarının en önemli avantajlarından birisidir.

CPM (Cost per Mile) Gösterim Başına Ödeme

İnternet reklamcılığının en yaşlı teklif verme çeşitlerinden birisidir. Kısacası reklam verenler reklamlarının her 1000 gösterim ödemek istediği tutarı belirtirler ve fiyatlandırma bu sistem üzerinden ilerler. Yani CPM için 2TL belirlediyseniz reklamlarınızın 10.000 gösterimine karşılık 20TL maliyetlendirilirsiniz. CPM modeli ile verdiğiniz reklamlarda aracılar size tıklama garantisi vermez. Reklamlarınızın gösterilmesi maliyetin gerçekleşmesi için yeterlidir. Performans odaklı yönettiğiniz reklamlar için çok önerilmese de 3.party yayıncılar tarafında hala yayın olarak kullanılmaya devam etmektedir.

CPA (Cost Per Action) Aksiyon Başına Ödeme

Reklam verenlerin belirlediği aksiyonlar karşısında yayıncılara ödeme yaptığı teklif çeşitidir. Bu aksiyonlar bir satış, bir lead generation, veya belirlemiş farklı şeyler olabilir. Kısacası reklam verme hedeflerine göre değişiklik gösterebilecek teklif çeşidinde reklam verenler yalnızca belirlenen hedefler doğrultusunda ödeme yaparlar. Örneğin reklam veren, yayıncıya her yaptığın satış için sana 10TL verebilirim diyebilir. Reklam verense yapılan satış x 10TL olacak şekilde maliyetlendirilir.
Not: CPA’yı Google reklamlarında kullanılan Target CPA ( Hedef EBM) teklifi ile karıştırmamak gerekir. Target CPA’da Google hedef CPA teklifine ulaşmak için optimizasyon yapar ama o tutarda conversion getireceğini garanti etmez.

Ödemeli Reklamcılığın (Pay-Per-Click) Avantajları

Ödemeli reklamcılık, hızlı aksiyon alma ve sonuç yaratma noktasında diğer online pazarlama kanallarına göre bir tık daha önemli rol oynayabilir. Özellikle büyük bir yatırıma ihtiyaç duymadan bu kanalın test edilebilir olması diğer online pazarlama kanallarına göre daha çekici hale getirmektedir.

Yalnızca tıklamalar için ödeme yapmanıza imkan sağlar

PPC reklamlarının en cezbedici noktası sadece tıklamalar / aksiyonlar için ödeme yapmanıza imkan sağlamasıdır diyebiliriz.

Hızlı sonuç almanızı sağlar

Ödemeli reklamcılığın başka bir büyük avantajı ise hızlı aksiyon almanıza ve hızlı sonuç elde etmenize imkan sağlamasıdır. Örneğin, arama motorlarında ürün veya hizmetlerinizle ilgili arama yapan kullanıcılar ulaşmak isterseniz önünüze iki farklı seçenek çıkacaktır. Bunların birisi organik arama sonuçlarında websitenizin sıralanması diğeri ise hedef kelimelere reklam vermektir. Organik sonuçlarda websitenizin belirli bir yere gelmesi biraz daha uzun süreli çalışma gerektiren bir süreçtir. Reklam vererek hızlı bir şekilde istediğiniz konumları elde edebilirsiniz. Ancak bu demek değildir ki arama motoru optimizasyonu yani SEO çalışmalarını es geçin ve reklam verin. Sürdürülebilir ve başarı odaklı bir online pazarlama stratejisi kurgulamak istiyorsanız iki kanaldan da maksimum verimi elde etmeye yönelik planlama yapmanızda fayda var.

Bütçe kontrolü sağlar

Belirli bir pazarlama bütçenize bağlı kalarak bu kanallardan trafik elde etmeye başlayabilirsiniz. Ne eksik ne de fazla! PPC reklamlarına dilediğiniz günlük / aylık bütçelerle başlayabilirsiniz.

Reklamlarınızın nerede ve ne zaman gösterileceğine karar verebilirsiniz

PPC reklamlarının başka bir avantajı ise reklamlarınızın gösterileceği bölgeleri, saatleri hatta cihazları seçmenize olanak sağlamasıdır.

Gelişmiş hedefleme seçenekleri

Ödemeli reklamcılık kullandığınız platforma göre farklı farklı hedef kitle seçme imkanı sağlar. Örneğin, Google reklamlarında abc konularına ilgi duyan, Facebook reklamlarında yeni nişanlanmış kişileri, Linkedin reklamlarında ise 6 yıl ve üzeri deneyimi olan, x sektörde çalışan kullanıcıları hedefleyebilirsiniz.

Anlık kontrol ve düzenleme imkanı sağlar

Planladığınız reklam stratejileri her zaman etkili sonucu vermeyebilir. Özellikle offline tarafta planladığınız ve hayata geçirdiğiniz bir reklam stratejisini değiştirmeniz çok kolay olmayacaktır. Ancak ödemeli reklamcılığın daha ölçülebilir ve hızlı düzenlenebilir olması performansı kötü performans sergileyen reklamlarınıza anlık müdahale etmenize imkan sağlar.
Bu bölüme kadar ödemeli reklamcılığın ne olduğundan, faydalarından bahsettik ancak dikkat etmeniz gereken bazı noktalara da değinmek istiyorum.
PPC kampanyalarının başarısını etkileyen bir çok faktör vardırBu zamana kadar x mecrada reklam verdik ama sonuç alamadık gibi bir çok geri bildirimle karşılaştım. Bir çok geri bildirimde ise tüm suçun o mecraya atıldığını gördüm. PPC kampanyalarının başarısını etkileyebilecek bir çok faktör olduğu unutulmamalı. Hedeflediğiniz kitle, gösterdiğiniz reklam hatta kullanıcıları yönlendirdiğiniz açılış sayfası bu kampanyaların başarısına doğrudan etki eden faktörlerdir. PPC reklamları ürün veya hizmetlerinizi hedef kitlenizde buluşturmanızı sağlayan harika bir kanaldır ama doğru kullanılması da çok önemlidir.
Tek online pazarlama kanalı PPC değilAdından da anlaşılacağı gibi ödemeli reklamcılık belirli bir bütçe karşılığı kullanılır. İnternetteki varlığınızın temelini PPC reklamlarının oluşturmaması gerekir. Aksi durumda bütçenizin tükenmesi veya reklamlarınızın durdurulması durumunda internetten kaybolma tehlikesiyle karşı karşıya kalabilirsiniz.

Mutlaka Denemeniz Gereken PPC Kanalları

PPC modeliyle reklam yayınlayabileceğiniz kanallardan birisi Google Reklamlarıdır. Google’da birden fazla kampanya türünü kullanarak reklam yayınlayabilirsiniz. Bunlardan bir kaçı şunlardır:

Arama Ağı Reklamları

arama ağı reklamları
Google Arama ağı reklamları, belki de en yaygın olarak bilinen tıklama başına ödeme modeliyle çalışan reklam biçimidir. Bu reklamlar, belirlenmiş anahtar kelimeler kapsamında, kullanıcıların yaptığı arama sorgularına göre tetiklenir, arama sonuç sayfasının üst veya alt bölümünde gösterilir. CPC modeliyle çalışan bu reklam türünde maliyetlendirme sadece kullanıcıların reklamlarınıza tıklaması sonucu oluşur. Google aynı zamanda birden fazla yanlışlıkla tıklamalar, bilinçli saldırı niteliğinde tıklamalar için de önlem almıştır. Arka planda çalışan algoritmalar sayesinde bu saldırı niteliğindeki tıklamaları tespit eder ve bunun için sizi borçlandırmaz.
Arama ağı reklamlarının temelini anahtar kelimeler oluşturur. Anahtar kelimeler reklam verenlerin hangi arama sorgusunda reklamlarının gösterileceğini belirler. Aynı zamanda reklam verenler her bir anahtar kelime için ayrı ayrı maksimum ödemek istedikleri tıklama başına maliyetleri belirler. Bu belirlenen maksimum CPC teklifi reklam verenlerin her bir tıklamada ödeyecekleri tutar anlamına gelmez. Tıklama maliyetleriniz maksimumum verdiğiniz teklifi geçmez ancak Google sizden verdiğiniz tekliften daha düşük tutarlar alabilir. Diğer reklam verenlerin reklam sıralaması ve kalite puanları net ödeyeceğiniz tutarı belirler.
Google, reklamlarınızın hangi sırada görüntüleneceğini belirlerken sadece maksimum TBM tekliflerinizi değerlendirmez. Reklamlarınızı anahtar kelimelerinize atadığı reklam sıralaması puanına göre sıralandırır. Reklam sıralama puanı ise TBM x Kalite puanı formülü ile belirlenir. Her bir anahtar kelimeniz için ayrı ayrı kalite puanlarına sahip olursunuz.
Kalite puanı ve etkileyen faktörler için: Kalite Puanı Nedir?
Arama ağı reklamları hakkında daha fazla bilgi almak ve nasıl reklam verebileceğini öğrenmek için: Google Ads Nedir?

Görüntülü Reklam Ağı

Görüntülü reklam ağı, Google ağına dahil olan milyonlarca websitesinde reklam yayınlamanızı sağlayan geniş bir ağdır. Görüntülü reklam ağını kullanarak hedef kitlenizi, ilgi alanına, website konularına, demografik özelliklerine yakalayabilirsiniz. Aynı zamanda bu ağ, sadece seçtiğiniz websitelerinde reklamlarınızı göstermenize de imkan sağlar.
Görüntülü reklam ağını bin gösterim başına, tıklama başına gibi farklı teklif stratejileri ile kullanabilirsiniz. Kullanabileceğiniz teklif stratejileri ile ilgili daha fazla bilgiyi Google’ın teklif stratejileri sayfasından öğrenebilirsiniz.
2018 yılı içerisinde aramıza katılan Akıllı Görüntülü Reklam Ağı kampanyaları ise olaya biraz daha farklı boyut getirdi. Bu kampanya modelini kullanarak yalnızca elde ettiğiniz dönüşümler için ödeme yapabilirsiniz. Yani eğer dönüşüm elde etmezseniz Google sizi hiçbir şekilde maliyetlendirmeyecektir.

Alışveriş Reklamları

google alışveriş reklamları
Alışveriş reklamları, eğer bir e-ticaret siteniz varsa mutlaka denemeniz gereken bir kampanya türüdür. Ürün envanterinizi Google’a göndererek, ürünleriniz ile yapılan arama sorgularında reklam göstermenizi sağlar. Metin reklamlardan farklı olarak ürünleriniz görsel, başlık ve fiyatları ile birlikte arama sonuç sayfalarında listelenir. Alışveriş kampanyalarında anahtar kelimeler yoktur. Ürünlerinizin adı ve açıklamasına göre reklamlarınızın gösterileceği sorgular otomatik olarak belirlenir. Ancak hangi arama terimlerinden gösterim aldığınızı kontrol edebilirsiniz. Aynı zamanda istemediğiniz arama terimlerini negatif ekleyerek reklam gösterilmesini engelleyebilirsiniz.

Yeniden Pazarlama Kampanyaları

yeniden pazarlama reklamları
google yeniden pazarlama reklamları
Arama ağı, alışveriş reklamları veya görüntülü reklam ağında yeniden pazarlama kampanyaları oluşturarak sadece websitenize daha önce girmiş kullanıcılara reklamlarınızı tekrar tekrar gösterebilirsiniz. Eğer bir e-ticaret siteniz varsa, ürünlerinizin feed’ini kullanarak dinamik yeniden pazarlama kampanyaları da oluşturabilirsiniz. Böylece kullanıcılara baktıkları ürünleri otomatik olarak gösterme şansı yakalarsınız.

Facebook PPC Reklamları

facebook reklamları
facebook reklam
Facebook, 2 milyardan fazla aktif kullanıcısıyla sosyal medya reklam pazarında önemli bir yere sahiptir. Facebook reklamlarını kullanarak, kullanıcıları konum, yaş, cinsiyet, ilgi alanı veya davranışlarına göre hedefleyebilirsiniz. Facebook reklam verenlere farklı seçeneklerle reklam vermesine imkan sağlar. Facebook reklamlarını websitesine trafik çekmek, sayfa gönderisi ile etkileşimleri artırmak veya potansiyel müşteri talepleri toplamanızı sağlayan form reklamları ile lead toplamak için kullanabilirsiniz. Aynı zamanda e-ticaret sitelerine özel katalog reklamları veya dinamik yeniden pazarlama reklamlarını kullanabilirsiniz.

Instagram PPC Reklamları

instagram reklamları
instagram reklam
2 milyondan fazla işletme hedef kitlesine ulaşmak, takipçi elde etmek veya ürünlerini hedef kitlesine göstermek için Instagram reklamlarını kullanmaktadır. Instagram reklamlarını mobil uygulamadan yönetebileceğiniz gibi daha kapsamlı olarak Facebook Ad Manager üzerinden de yönetebilirsiniz. Instagram’da akış veya hikaye alanlarında reklam verebilirsiniz. Ayrıca gösterim veya tıklamalar için teklif vererek Instagram’da reklam gösterebilirsiniz.
Adım adım instagram’da reklam vermeyi öğrenin: Instagram reklam rehberi

Linkedin PPC Reklamları

linkedin reklamları
linkedin reklam
* B2B İşletmelerin %65’i Linkedin reklamları aracılığı ile müşteri edinmiştir. (Hubspot)
Eğer B2B üzerine faaliyet gösteren bir işletmeyseniz Linkedin reklamlarını mutlaka denemelisiniz. Linkedin reklamları kapsamlı hedefleme imkanı sunar. Linkedin reklamlarını kullanarak kullanıcıları çalıştığı şirkete, iş ünvanına, yeteneklerine göre hedefleyebilirsiniz.

Yorumlar